Velká změna trestního zákoníku: článek se zřetelem k drogové kriminalitě

Autor: Kategorie: Trestné činy obecně nebezpečnéŠtítky: Publikace/aktualizace: 13.06.2025

Velká změna trestního zákoníku: článek se zřetelem k drogové kriminalitě

Kategorie: Trestné činy obecně nebezpečnéŠtítky: Publikace/aktualizace: 13.06.2025

Velká změna trestního zákoníku: článek se zřetelem k drogové kriminalitě

Chystaná novela trestního zákoníku výrazně mění způsob, jakým se bude nahlížet na drogové delikty, zejména pokud jde o pěstování a zpracování konopí a jiných rostlin nebo hub obsahujících omamné a psychotropní látky (OPL) pro vlastní potřebu.

Proč se zákon mění?

Dosud platilo, že samotné pěstování konopí pro vlastní spotřebu bylo trestáno mírněji (§ 285 TZ), ale pokud si člověk chtěl úrodu usušit nebo nadrtit, tedy připravit ke kouření či jinému užití, mohl být obviněn z nedovolené výroby drog (§ 283 TZ), kde hrozí až pět let vězení. To znamená, že rozdíl mezi tím, zda máte rostlinu v květináči nebo už sušinu ve sklenici, mohl znamenat skok v trestní sazbě o několik let.

Zákonodárce proto navrhuje jasně rozlišit mezi „výrobou“ a „zpracováním“. Zatímco výroba zůstane vyhrazena pro složité procesy, jako je chemická extrakce účinných látek nebo syntéza drog (např. výroba pervitinu, heroinu, extraktů typu Fénixovy slzy), běžné domácí sušení či příprava mastí zůstane jen „zpracováním“ – a pokud je to pro vlastní potřebu, půjde o mírněji trestané jednání podle § 285.

Snížení a sjednocení trestnosti pro domácí samozásobitele

Novela zavádí jasný princip: pokud člověk pěstuje konopí nebo jinou rostlinu s OPL, sklidí ji, usuší a dál si ji zpracuje – třeba na čaj nebo mast – pro sebe, bude jeho jednání posuzováno jednotně jako celek, ne jako řetězec různých trestných činů. Předchází se tak situacím, kdy část jednání byla hodnocena mírně, jiná přísně, přestože účel byl stejný – užití pro vlastní potřebu.

Konopí

Novela také jasně stanoví, kde je hranice mezi legálním chováním, přestupkem a trestným činem. Nově bude možné legálně:

  • pěstovat až 3 rostliny konopí pro vlastní potřebu,
  • mít u sebe až 25 g sušiny mimo domov, nebo až 50 g doma, pokud je člověku víc než 21 let.

Překročení těchto limitů bude považováno za přestupek, za který bude možné uložit vyšší pokutu – až 50 000 Kč (dosud 15 000 Kč).

Další hranici mezi shora uvedeným přestupkem a trestným činem novela stanovuje na 5 rostlin konopí, 50 g omamné látky konopí, má-li ji pachatel mimo své obydlí a 100 g, má-li ji pachatel ve svém obydlí. Překročením těchto limitů už půjde o trestný čin.

POZOR: Výše uvedené se vztahuje na konopí obsahující méně než 1 % účinné látky (ze skupiny tetrahydrokanabinolů).

Jiné rostliny a houby

Co se týká sběru a zpracování jiných rostlin obsahující omamnou nebo psychotropní látku než je konopí nebo hub pro vlastní potřebu, a to v množství větším než malém, bude zde hrozit trest do 1 roku. Stejný trest bude hrozit za přechovávání takovéto OPL, v množství větším než malém.

V návaznosti na další zákonná ustanovení je vhodné zde zrekapitulovat předpoklady pro tento nižší trest:

  • OPL musí být zpracována nebo přechovávána pro vlastní potřebu;
  • Musí jít o tzv. měkkou drogu. Nebude se proto vztahovat na přechovávání kokainu, který je získáván výrobou z listů keře koka, nebo morfinu, který se získává z opia, tedy z máku;
  • OPL musí být získána zpracováním, nikoli výrobou (ke zpracování a výrobě viz výše bod 1.).

Pokud nebudou splněny tyto předpoklady, výroba nebo jiné nedovolené (nově neoprávněné) nakládání s výše uvdenými OPL bude posuzováno podle § 283 TZ a přechovávání podle § 284 TZ.

Úprava trestních sazeb

Změna se dále týká některých trestních sazeb. V ustanovení § 283 odst. 3 TZ dochází ke snížení dolní hranice trestní sazby z 8 let na 5 let, když u § 283 odst. 4 se dolní sazba snižuje z 10 let na 8 let. Cílem má být lépe rozlišovat postih drogových „velkých ryb“ a „obyčejných pěšáků“.

Mezinárodní rámec

Navržené změny jsou v souladu s mezinárodními úmluvami a evropskými předpisy. Ani Jednotná úmluva OSN z roku 1961, ani právo EU nevyžadují, aby byly osoby trestně stíhány za drogy pro vlastní potřebu. Naopak: EU výslovně umožňuje členským státům řešit taková jednání mimo trestní právo.

Kdy vstoupí novela v platnost – jaký je stav legislativního procesu?

Návrh novely byl schválen poslaneckou sněmovnou dne 30.05.2025, kdy proběhlo tzv. 3. čtení.

Nyní bude novela předána k projednání v senátu.

Pokud Senát návrh novely schválí nebo se rozhodne návrhem nezabývat nebo marně uplyne 30-ti denní lhůta k projednání, je zákon postoupen prezidentovi k podpisu. Jestliže Senát návrh zákona zamítne nebo k němu přijme pozměňovací návrhy, vrací se návrh zákona k projednání do Sněmovny.

Prezident republiky má právo vrátit zákon s odůvodněním do 15 dnů ode dne, kdy mu byl postoupen do Sněmovny. Pokud prezident zákon nevrátí, podepíše jej a postoupí zpět předsedovi Poslanecké sněmovny. Předseda vlády schválený zákon podepíše a předá jej k uveřejnění ve Sbírce zákonů.

Znění hlavních navrhovaných změn zákonných ustanovení

Níže je uvedeno znění hlavních navrhovaných změn zákonných ustanovení týkajících se drogové trestné činnosti. Neuvádíme ani nekomentujeme drobné změny v § 286 a § 289 tr. zákoníku, které nejsou pro účely tohoto článku významné.

Níže v textu je zrušované znění zákonných ustanovení označeno přeškrtnutím, nový text je uveden tučně a červeně. Nezměněný text zůstává normálním písmem.

§ 283 (Nedovolená výroba a jiné nakládání s omamnými a psychotropními látkami a s jedy)

§ 283

Nedovolená výroba a jiné nakládání s omamnými a psychotropními látkami a s jedy

(1) Kdo neoprávněně vyrobí, doveze, vyveze, proveze, nabídne, zprostředkuje, prodá nebo jinak jinému opatří nebo pro jiného přechovává omamnou nebo psychotropní látku, přípravek obsahující omamnou nebo psychotropní látku, prekursor nebo jed,

bude potrestán odnětím svobody na jeden rok až pět let nebo peněžitým trestem.

(2) Odnětím svobody na dvě léta až deset let nebo propadnutím majetku bude pachatel potrestán, spáchá-li čin uvedený v odstavci 1

a) jako člen organizované skupiny,

b) ač byl za takový čin v posledních třech letech odsouzen nebo potrestán,

c) ve značném rozsahu, nebo

d) ve větším rozsahu vůči dítěti nebo v množství větším než malém vůči dítěti mladšímu patnácti let.

(3) Odnětím svobody na osm pět až dvanáct let nebo propadnutím majetku bude pachatel potrestán,

a) způsobí-li činem uvedeným v odstavci 1 těžkou újmu na zdraví,

b) spáchá-li takový čin v úmyslu získat pro sebe nebo pro jiného značný prospěch,

c) spáchá-li takový čin ve velkém rozsahu, nebo

d) spáchá-li takový čin ve větším rozsahu vůči dítěti mladšímu patnácti let.

(4) Odnětím svobody na deset osm až osmnáct let nebo propadnutím majetku bude pachatel potrestán,

a) způsobí-li činem uvedeným v odstavci 1 těžkou újmu na zdraví nejméně dvou osob nebo smrt,

b) spáchá-li takový čin v úmyslu získat pro sebe nebo pro jiného prospěch velkého rozsahu, nebo

c) spáchá-li takový čin ve spojení s organizovanou skupinou působící ve více státech.

(5) Příprava je trestná.

§ 284 (Přechovávání omamné a psychotropní látky a jedu)

§ 284

Přechovávání omamné a psychotropní látky a jedu

       (1) Kdo neoprávněně pro vlastní potřebu přechovává v množství větším než malém omamnou látku konopí, pryskyřici z konopí nebo psychotropní látku obsahující jakýkoli tetrahydrokanabinol, izomer nebo jeho stereochemickou variantu (THC), bude potrestán odnětím svobody až na jeden rok, zákazem činnosti nebo propadnutím věci.

       (2) Kdo neoprávněně pro vlastní potřebu přechovává jinou omamnou nebo psychotropní látku než uvedenou v odstavci nebo jed v množství větším než malém, bude potrestán odnětím svobody až na dvě léta, zákazem činnosti nebo propadnutím věci.

       (3) Odnětím svobody na šest měsíců až pět let nebo peněžitým trestem bude pachatel potrestán, spáchá-li čin uvedený v odstavci 1 nebo 2 ve větším rozsahu.

       (4) Odnětím svobody na dvě léta až osm let bude pachatel potrestán, spáchá-li čin uvedený v odstavci 1 nebo 2 ve značném rozsahu.

§ 284

Neoprávněné přechovávání omamné nebo psychotropní látky nebo jedu pro vlastní potřebu

(1) Kdo neoprávněně pro vlastní potřebu přechovává omamnou nebo psychotropní látku nebo jed v množství větším než malém, bude potrestán odnětím svobody až na dvě léta, zákazem činnosti nebo propadnutím věci.

(2) Odnětím svobody na šest měsíců až pět let bude pachatel potrestán, spáchá-li čin uvedený v odstavci 1 ve větším rozsahu.

(3) Odnětím svobody na dvě léta až osm let bude pachatel potrestán, spáchá-li čin uvedený v odstavci 1 ve značném rozsahu.

§ 285 (Nedovolené pěstování rostlin obsahujících omamnou nebo psychotropní látku)

§ 285

Nedovolené pěstování rostlin obsahujících omamnou nebo psychotropní látku

(1) Kdo neoprávněně pro vlastní potřebu pěstuje v množství větším než malém rostlinu konopí,bude potrestán odnětím svobody až na šest měsíců, peněžitým trestem nebo propadnutím věci.

(2) Kdo neoprávněně pro vlastní potřebu pěstuje v množství větším než malém houbu nebo jinou rostlinu než uvedenou v odstavci 1 obsahující omamnou nebo psychotropní látku, bude potrestán odnětím svobody až na jeden rok, peněžitým trestem nebo propadnutím věci.

(3) Odnětím svobody až na tři léta nebo peněžitým trestem bude pachatel potrestán, spáchá-li čin uvedený v odstavci 1 nebo 2 ve větším rozsahu.

(4) Odnětím svobody na šest měsíců až pět let bude pachatel potrestán, spáchá-li čin uvedený v odstavci 1 nebo 2 ve značném rozsahu.

§ 285

Neoprávněné pěstování rostliny nebo houby obsahující omamnou nebo psychotropní látku a jiné nakládání s ní pro vlastní potřebu

(1) Kdo neoprávněně pro vlastní potřebu pěstuje, sklízí nebo zpracovává více než 5 rostlin z rodu konopí, nejde-li o rostlinu konopí obsahující nejvýše 1 % látek ze skupiny tetrahydrokanabinolů, bude potrestán odnětím svobody až na šest měsíců, zákazem činnosti nebo propadnutím věci.

(2) Stejně bude potrestán, kdo neoprávněně pro vlastní potřebu přechovává omamnou látku konopí anebo jinou omamnou nebo psychotropní látku získanou zpracováním rostliny konopí obsahující více než 1 % látek ze skupiny tetrahydrokanabinolů

a) v celkovém množství větším než 100 g ve svém obydlí, nebo

b) v celkovém množství větším než 50 g mimo své obydlí.

(3) Kdo neoprávněně pro vlastní potřebu v množství větším než malém pěstuje, sklízí, sbírá nebo zpracovává jinou rostlinu obsahující omamnou nebo psychotropní látku než rostlinu konopí nebo houbu obsahující omamnou nebo psychotropní látku, nebo

kdo neoprávněně pro vlastní potřebu v množství větším než malém přechovává omamnou nebo psychotropní látku získanou zpracováním takové rostliny nebo houby,

bude potrestán odnětím svobody až na jeden rok, zákazem činnosti nebo propadnutím věci.

(4) Odnětím svobody až na tři léta bude pachatel potrestán,

a) spáchá-li čin uvedený v odstavci 1 v množství větším než 50 rostlin,

b) spáchá-li čin uvedený v odstavci 2 písm. a) v celkovém množství větším než 1 000 g,

c) spáchá-li čin uvedený v odstavci 2 písm. b) v celkovém množství větším než 500 g, nebo

d) spáchá-li čin uvedený v odstavci 3 ve větším rozsahu.

(5) Odnětím svobody na šest měsíců až pět let bude pachatel potrestán,

a) spáchá-li čin uvedený v odstavci 1 v množství větším než 500 rostlin,

b) spáchá-li čin uvedený v odstavci 2 písm. a) v celkovém množství větším než 10 000 g,

c) spáchá-li čin uvedený v odstavci 2 písm. b) v celkovém množství větším než 5 000 g, nebo

d) spáchá-li čin uvedený v odstavci 3 ve značném rozsahu.

Často kladené otázky

Přijímaná novela trestního zákoníku v roce 2025 (sněmovní tisk 861) ruší trestnost mého drogového skutku, za který jsem nyní ve vězení. Propustí mě automaticky z výkonu trestu?2025-06-12T14:42:40+02:00

Přijímaná novela nemá žádné zvláštní přechodné ustanovení rušící nebo zmírňující uložený a dosud nevykonaný trest týkající se drogových deliktů.

Proto zde přichází jen do úvahy mimořádný postup podle § 419 trestního zákoníku. Dříve existoval výklad tohoto zákonného ustanovení, že se vztahuje jen na odsouzené v době přijetí samotného tr. zákoníku (zákon č. 40/2009 Sb.). Nicméně podle aktuálního převažujícího názoru by se § 419 tr. zákoníku měl vztahovat i na jeho pozdější novelizace, tudíž i na váš případ.

Jelikož novela má zrušit trestnost skutku, za který jste odsouzen, § 419 tr. zákoníku by měl jednoznačně dopadat na vaši situaci: Trest uložený přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona za čin, který není trestným činem podle tohoto zákona, popřípadě jeho nevykonaný zbytek, se nevykoná...

Pokud by vám byl uložen souhrnný trest i za trestný čin, který není novelou dotčen, § 419 tr. zákoníku obsahuje následující pravidlo: …Byl-li za takový čin a sbíhající se trestný čin uložen úhrnný nebo souhrnný trest, soud trest poměrně zkrátí; přitom přihlédne ke vzájemnému poměru závažnosti činů, které ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona nejsou trestnými činy, a sbíhajících se trestných činů. Takže i tato situace by byla řešitelná.

Nicméně rozhodnutí o propuštění z výkonu trestu odnětí svobody nebo zmírnění trestu by nemělo být automatické. Bez návrhu odsouzeného ve smyslu § 419 tr. zákoníku by výkon trestu pokračoval. Je tedy nutné být aktivní a nejlépe prostřednictvím zkušeného trestního advokáta znalého této problematiky, podat soudu odpovídající návrh.

Publikováno/Aktualizováno:

Navrhovaná novela trestního zákoníku v roce 2025 (sněmovní tisk 861) snižuje trestní sazbu mého drogového trestného činu, za který jsem ve výkonu trestu. Propustí mě dříve z vězení?2025-06-12T15:02:45+02:00

Přijímaná novela nemá žádné zvláštní přechodné ustanovení rušící nebo zmírňující uložený a dosud nevykonaný trest týkající se drogových deliktů.

Proto zde přichází jen do úvahy mimořádný postup podle § 419 trestního zákoníku. Dříve existoval výklad tohoto zákonného ustanovení, že se vztahuje jen na odsouzené v době přijetí samotného tr. zákoníku (zákon č. 40/2009 Sb.). Nicméně podle aktuálně převažujícího názoru by se § 419 tr. zákoníku měl vztahovat i na jeho pozdější novelizace, tudíž i na váš případ.

Další problém je, že § 419 tr. zákoníku hovoří pouze trestech odnětí svobody za skutky, které již nejsou trestným činem: Trest uložený přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona za čin, který není trestným činem podle tohoto zákona, popřípadě jeho nevykonaný zbytek, se nevykoná… Váš skutek je ale stále trestným činem, pouze se u něj snižuje trestní sazba. Bude zde proto záležet, jak soudy toto zákonné ustanovení vyloží.

Ještě spornější by to bylo v situaci přeformulování skutkové podstaty v TZ, pokud by její výklad nebyl jednoznačný ve vztahu k vašem konkrétnímu odsouzení (skutku).

Dále, pokud by vám byl uložen souhrnný trest zahrnující i trestný čin, které novelou není dotčen, § 419 tr. zákoníku obsahuje následující pravidlo: …Byl-li za takový čin a sbíhající se trestný čin uložen úhrnný nebo souhrnný trest, soud trest poměrně zkrátí; přitom přihlédne ke vzájemnému poměru závažnosti činů, které ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona nejsou trestnými činy, a sbíhajících se trestných činů. Takže tato situace by byla jednoznačnější.

Jak vyplývá z výše uvedeného, rozhodnutí o propuštění z výkonu trestu odnětí svobody nebo zmírnění trestu nebude automatické. Bez návrhu odsouzeného ve smyslu § 419 tr. zákoníku by výkon trestu pokračoval. Je tedy nutné být aktivní a nejlépe prostřednictvím zkušeného trestního advokáta znalého této problematiky, podat soudu odpovídající návrh.

Publikováno/Aktualizováno:

Bude v souvislosti s velkou novelou trestního zákoníku v roce 2025 (sněmovní tisk 861) vyhlášena amnestie?2025-06-12T14:15:10+02:00

Na základě dostupných informací k 06.06.2025 se v souvislosti s projednávanou novelou trestního zákoníku (sněmovní tisk 861) neobjevují žádné oficiální návrhy ani veřejné diskuse o vyhlášení amnestie pro odsouzené ve věznicích.

Prezident Petr Pavel se v srpnu 2024 vyjádřil, že amnestie by měla být zvažována až po komplexní změně trestní politiky, včetně snížení trestních sazeb u některých trestných činů. Upozornil, že amnestie motivovaná čistě ekonomickými důvody by mohla být kontraproduktivní, zejména bez adekvátního zajištění následných sociálních programů, což by mohlo vést k vysoké míře recidivy.

Novela trestního zákoníku, která byla schválena Poslaneckou sněmovnou, se zaměřuje na modernizaci trestní politiky. Zahrnuje rozšíření možností ukládání alternativních trestů, jako jsou peněžité tresty a domácí vězení, a částečnou dekriminalizaci některých činů, například pěstování konopí a neplacení výživného. Cílem těchto změn je snížit počet vězňů a recidivu, nikoli však prostřednictvím amnestie.

Dále byla přijata novela zákona o výkonu trestu odnětí svobody, která zavádí jednotný systém nakládání s příjmy vězněných osob. Tento systém má zajistit tvorbu finanční rezervy pro vězně na období po propuštění, což by mělo usnadnit jejich reintegraci do společnosti a snížit riziko recidivy.

Celkově lze říci, že současné legislativní změny směřují k reformě trestní politiky a zefektivnění systému trestání, nikoli k vyhlášení amnestie.

Publikováno/Aktualizováno:

Pomůže mi připravovaná novela trestního zákoníku v roce 2025 (sněmovní tisk 861), abych nešel do vězení, když jsem byl právě obžalován za drogový trestný čin?2025-06-12T14:13:46+02:00

UPOZORNĚNÍ: Odpověď na tuto otázku je platná ke dni 28.04.2025. Později lze tento text chápat jen s přihlédnutím k aktuálnímu stavu legislativního procesu.

Podrobné znění otázky

Před měsícem byla na mě podána obžaloba pro zvlášť závažný zločin nedovolené výroby a jiného nakládání s omamnými a psychotropními látkami, podle § 283 odst. 1, odst. 3 písm. c) trestního zákoníku, kde mi hrozí 8 až 12 let vězení. Státní zástupce pro mě požaduje 9 let vězení. Obdržel jsem i předvolání s rozpisem hlavních líčení, když poslední hlavní líčení se má konat 02.06.2025. Slyšel jsem, že se připravuje velká novela trestního zákoníku, která má snižovat trestní sazby u drogové kriminality. Může mi tato novela pomoci, abych nešel do vězení a dostal např. jen podmínku.

K chystaným změnám trestního zákoníku

Připravovaná novela trestního zákoníku, má snížit dolní hranici trestní sazby pro váš případ na 5 let. Aktuálně stanovuje § 283 odst. 1, 3 tr. zákoníku 8 až 12 let a nově to bude 5 až 12 let.

Původně se uvažovalo ještě s větším snižování trestů (do poslanecké sněmovny odešly 2 návrhy). Nakonec se ale jeví, že parlament nakonec hodlá schválit návrh přísnější pro obviněné, jak pro Váš případ uvádím výše.

Aby bylo možné nové znění zákona s nižší dolní trestní sazbou použít na váš případ, novela musí nabýt účinnosti do doby, než bude pravomocně rozhodnuto, tj. nejpozději v den konání veřejného zasedání o odvolání, pokud byste jej podával.

V samotné novele se navrhuje účinnost dne 01.07.2025. Lze předpokládat, že tento termín bude možné dodržet, pokud v dalším legislativním procesu nedojde k zádrhelům (zamítnutí návrhu poslaneckou sněmovou nebo senátem či vrácení návrhu prezidentem). Rovněž lze předpokládat, že by k zádrhelům docházet nemělo, jelikož na přijetí této novely panuje celkem politická shoda víceméně všech aktérů legislativního procesu.

K dalšímu průběhu legislativního procesu

Novela aktuálně prošla 1. čtením v poslanecké sněmovně a byla projednána Ústavně-právním výborem. Novele ještě zbývá projít následujícím zbytkem legislativního procesu:

  1. Druhé čtení návrhu novely v poslanecké sněmovně
  2. Třetí čtení návrhu novely v poslanecké sněmovně
  3. Pokud nedojde k zamítnutí novely zákona (nebo může také dojít ke změnám novely na základě pozměňovacích návrhů poslanců), bude návrh předán organizačnímu výboru senátu.
  4. Dále následuje projednání novely v senátu
  5. Pokud Senát návrh novely schválí nebo se rozhodne návrhem nezabývat nebo marně uplyne 30-ti denní lhůta k projednání, je zákon postoupen prezidentovi k podpisu. Jestliže Senát návrh zákona zamítne nebo k němu přijme pozměňovací návrhy, vrací se návrh zákona k projednání do Sněmovny.
  6. Prezident republiky má právo vrátit zákon s odůvodněním do 15 dnů ode dne, kdy mu byl postoupen do Sněmovny. Pokud prezident zákon nevrátí, podepíše jej a postoupí zpět předsedovi Poslanecké sněmovny. Předseda vlády schválený zákon podepíše a předá jej k uveřejnění ve Sbírce zákonů.

Jak dosáhnout, aby se na vaši kauzu vztahovala 5letá hranice nižší trestní sazby

Soud má naplánováno poslední hlavní líčení na 05.06.2025. Toto nemusí být dodrženo, pokud soud vše stihne projednat dříve nebo naopak se hlavní líčení protáhne.

Pokud by byl rozsudek vynesen 02.06.2025, odvolání byste podával po doručení jeho písemného vyhotovení. Soud sice může předat písemné vyhotovení rozsudku při skončení hlavního líčení, ale toto zřejmě nenastane. Jinak má věcně příslušný Krajský soud lhůtu 20 dnů na zpracování písemného vyhotovení a předání k doručení. Pokud by to takto šlo, měl byste to do dne konání případného veřejného zasedání o odvolání stihnout.

S ohledem na tyto lhůty by ale zřejmě stálo za zvážení spíše řízení prodlužovat, aby sám soud i státní zástupce začali sami kalkulovat s nižší dolní hranicí trestní sazby.

Jak dosáhnout podmíněného odsouzení (pokud nebude průchodné zproštění)?

Obecně platí, že lze podmíněně odložit jen trest do výše 3 let. Z toho vyplývá, že u trestu s dolní trestní sazbou 5 let nelze podmíněně odložit. Ale pokud soud shledá existenci mimořádných podmínek pro snížení trestní sazby pod dolní hranici zákonné sazby. Touto mimořádnou podmínkou může být, že jde jen o přípravu trestného činu.

Je zde ale ještě 1 věc. Nyní Vám státní zástupce navrhuje trest přesně ve výši dolní sazby 9 let. Obecně platí, že přiznání obviněného, je důvodem pro nižší trest. Nicméně 8 let už je nejnižším trestem, tak v případě přiznání by trest už nešlo snižovat, ale muselo (mělo by) se jít pod nejnižší sazbu 8 let.

Problém ale je, že státní zástupce (a zřejmě ani soud) by aktuálně zřejmě neakceptovali fakt, že o trestu bude s největší pravděpodobností rozhodováno v situaci, kdy už bude dolní hranice 5 let, kterou by snížit na 3 roky neměl být už takový problém.

Obecně platí, že k dosažení nejnižšího trestu je nejlepší se přiznat co nejdříve, já neznám Vaši obhajoby, zejména pokud usilujete o zproštění obžaloby, takže v tomto směru vám nemohu nijak poradit.

Publikováno/Aktualizováno:

Jak vzniká zákon nebo změna zákona: Stručný a srozumitelný průvodce legislativním procesem2025-06-12T14:22:51+02:00

Zahájení legislativního procesu – navrhovatelé zákona

Návrh zákona může podat:

  • poslanec,
  • skupina poslanců,
  • Senát jako celek,
  • vláda,
  • zastupitelstvo vyššího územního samosprávného celku (kraj).

Podaný návrh zákona se označuje jako tzv. sněmovní tisk a přiděluje se mu číslo.

První čtení v Poslanecké sněmovně

Návrh projde organizačním výborem, který určí, jaký výbor návrh posoudí. V prvním čtení probíhá obecná rozprava – rozhoduje se o tom, zda se návrh bude dále projednávat. Pokud Sněmovna návrh neschválí, legislativní proces tím končí. První čtení obvykle probíhá nejdříve 30 dnů po předložení návrhu.

Druhé čtení v Poslanecké sněmovně

V tomto stadiu již probíhá podrobná rozprava, poslanci mohou navrhovat změny a podávají pozměňovací návrhy. Návrh zákona se znovu projednává ve výborech. Rozprava může být ukončena nejdříve po 14 dnech od rozdání tisku poslancům, pokud Sněmovna neurčí výjimku.

Třetí čtení v Poslanecké sněmovně

V této fázi se návrh projednává už jen věcně a hlasuje se o jednotlivých pozměňovacích návrzích a o návrhu jako celku. Poslanci mohou navrhnout pouze opravy legislativně technického charakteru nebo opravy chyb. Návrh lze zařadit na program jednání nejdříve za 72 hodin od rozdání tisku pro třetí čtení.

Senát

Po schválení návrhu Poslaneckou sněmovnou je postoupen Senátu, který má 30 dnů na jeho projednání. Senát může:

  • návrh zákona schválit – zákon postupuje k prezidentovi,
  • návrh zamítnout – Sněmovna může své rozhodnutí potvrdit nadpoloviční většinou všech poslanců,
  • návrh vrátit s pozměňovacími návrhy – Sněmovna hlasuje o návrzích Senátu, nebo může trvat na původním znění.

Prezident republiky

Prezident má po doručení zákona 15 dnů na podpis nebo vrácení zákona Poslanecké sněmovně. V případě vrácení zákona Sněmovna hlasuje znovu – k přehlasování prezidentova veta je potřeba 101 hlasů.

Vyhlášení a moment účinnosti zákona

Schválený a podepsaný zákon je publikován ve Sbírce zákonů a tímto nabývá platnosti. Pouze “platný” zákon ale ještě není závazný, jelikož k tomu je nejdříve nutné, aby nabyl účinnosti.

Zákon nabývá účinnosti 15. dnem po vyhlášení, pokud není stanovena delší lhůta. Teprve nabytím účinnosti je zákon závazný pro všechny osoby a orgány veřejné moci.

Publikováno/Aktualizováno:

Předně můžeme převzít Vaši obhajobu a profesionálně Vás obhajovat či zastupovat v celém trestním řízení.

Jak začít?

Můžete nás ihned kontaktovat – telefonicky: +420 602 602 874, nebo přes WhatsApp: +420 602 602 874 anebo písemně přes chat níže na této stránce, pokud jsme zde online. Dále také písemně emailem: info@trestniadvokati.cz nebo formulářem níže na této stránce.

Domluvíme si schůzku v naší kanceláři a dohodneme se na převzetí Vaší obhajoby a právního zastoupení.

Můžete také ihned rezervovat konzultaci online:

Rezervace konzultace online

Konzultace v oblasti trestního práva proběhne se zkušenými advokáty na trestní právo, podle Vašeho výběru:

  • Mgr. David Netušil, advokát (kromě výchozí češtiny, lze konzultaci provést v anglickém nebo ruském jazyce)
  • JUDr. Petr Šťastný, Ph.D., advokát (kromě výchozí češtiny, lze konzultaci provést v anglickém jazyce)

Konzultace online proběhne telefonicky nebo přes WhatsApp, Signal, Telegram nebo Facetime.

Do rezervačního formuláře můžete popsat Váš problém a v odpovědi na potvrzovací email o rezervaci můžete zaslat související dokument/dokumenty. S konzultací budete spokojeni.

Délka konzultace záleží na vaší volbě a dostupnosti advokátů. Jsou k dispozici časová okna od 30 minut až do 2 hodin.

V pracovní dny lze konzultaci zpravidla rezervovat ten samý den, dle časových možností advokátů. Jinak většinou následující pracovní den. Časová okna konzultací jsou v většinou od 09.00 do 16:00 hod.

Dotaz / poptávka právní služby

Znění dotazu / poptávky / zprávy můžete také zaslat v příloze
Padělání a pozměnění veřejné listiny (§ 348 trestního zákoníku)Trestný čin padělání a pozměnění veřejné listiny podle § 348 trestního zákoníku
OBSAH ČLÁNKU
JAK VÁM MŮŽEME POMOCI?
Především kvalitní obhajobou…